Zomer in december - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Annemaj Kuipers - WaarBenJij.nu Zomer in december - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Annemaj Kuipers - WaarBenJij.nu

Zomer in december

Blijf op de hoogte en volg Annemaj

16 December 2014 | Curaçao, Willemstad

We zijn los! Nadat we zaterdagochtend in alle vroegte waren uitgezwaaid op Schiphol door ouders, broertjes en vriendjes, mochten we hem dan eindelijk betreden: dé Dreamliner. Het was een lange vlucht, maar eerlijk is eerlijk: het toestel maakt zijn naam waar. Comfortabele stoelen, persoonlijke schermen met een ruime keuze uit films, muziek, series en spelletjes, ramen naar wens te verduisteren en een complete ‘lichtshow’ vormden de omgeving waarin wij naar Curaçao gebracht werden.
Eenmaal aangekomen op het eiland werden we, nadat we de felbegeerde stempel in ons paspoort hadden gekregen, opgewacht door Marinda, een vriendin van Kirsten die hier ook stage loopt. Zij bracht ons in onze huurauto naar ons appartement. Naast het heerlijke klimaat moesten we direct aan nog iets wennen: het verkeer. De belangrijkste verkeersregel: wees op alles voorbereid. De meeste automobilisten nemen het niet zo nauw met de regels: ‘Rijden we op een drukke weg en willen we keren: op de rem en omdraaien’. Afslaan: gewoon naar rechts duiken zonder richting aan te geven.’ Verkeersborden zijn er maar weinig en met elkaar verzint het verkeer zo'n beetje zijn eigen regels. Kortom: wees voorzichtig doch assertief.
Nadat we in de avond onze slaap hadden verdreven met 'Duizend punten kaarten' (we mochten van onszelf pas na 23:00 uur naar bed om een al te erge jetlag te voorkomen en we hadden er inmiddels zo'n 22 uur inclusief een lange vliegreis opzitten), gingen we er de volgende dag op uit in onze huurauto. Ons idee was om alvast ons stage-adres op te zoeken maar dit ging nog niet zo makkelijk. Na ongeveer 486 rondjes te zijn gereden door de wijk Ottrabanda, vonden we het dan alsnog. Toen we op de weg terug naar huis nog even langs een supermarkt wilden gaan, hield onze auto er opeens mee op. Het stuur ging ontzettend zwaar en het karretje pruttelde en sputterde hevig. We hebben Luuk, de verhuurder gebeld, en die is ons op komen halen. Zijn reactie: 'Zo, dat is snel, al na één dag stilstaan!' We hebben van Luuk tijdelijk een andere auto meegekregen en hij regelt 'binnenkort' ergens een andere voor ons. Voorlopig kunnen we dus even vooruit en dat is maar goed ook: zonder auto ben je eigenlijk nergens op dit eiland.
Na het avontuur met de auto hebben we gistermiddag de prachtige Jan Thiel bay bezocht: een strand aan de oostkant van het eiland niet ver bij ons appartement vandaan. Hier zit ook de gezellige Zanzibar en met palmbomen, strakblauwe lucht, wit strand, tropische muziek en een ondergaande zon komt het: 'ik zit gewoon op een tropisch eiland!-gevoel’ heel goed binnen ;-)
Vandaag was het dan tijd voor de eerste stagedag: nieuwsgierig naar wat ons te wachten stond, vertrokken we naar Famia Plania. Daar werden we allerhartelijkst ontvangen door Mevr. Frans-Schoop (de directrice) en Modesta en Chris, twee medewerkers van de organisatie. Nadat we een korte rondleiding hadden gekregen, begonnen we met onze eerste taak: scholen in de omgeving bellen om te vragen of we onze enquêtes bij hen mochten afnemen. Dit ging niet erg soepel. We hebben ongeveer 15 scholen afgebeld en de redenen waarom we niet konden komen varieerden van: 'het is proefwerkweek' tot 'we moeten toestemming vragen aan De Directeur (een hooggeplaatste figuur waarvoor men op alle scholen veel respect heeft) en die is nu in vergadering/weg'. Uiteindelijk hebben we twee scholen kunnen bezoeken en bij één kregen we goed nieuws: we mogen daar morgen een aantal enquêtes afnemen!
Na dit succes besloten we onze eerste stagedag op z'n Curaçaos af te sluiten: op het strand! We legden onze handdoeken neer op de heerlijke Sea-aquarium beach en genoten van het uitzicht, de zon, pelikanen die prachtige duikvluchten maakten in zee en het heerlijke water. Uiteraard niet zonder een heerlijke Corona! :-)

Bon Salud!

• 16 December 2014 - 08:34

Sandra:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Leuk om iets meer over de vlucht en verdere aankomst mee te krijgen.
    Succes vandaag wanneer jullie naar de school gaan. Je zult zien, als de tam-tam gaat slaan wat een leuk stel meiden jullie zijn, dan keurt elke directie dit goed =).

Oh enne mijn advies; niet te veel schrijven over stranden, pelikanen of terwijl zon, zee, zaligheid anders komen we allemaal over met de Kerstdagen =P.

groetjes mama Sandra

• 16 December 2014 - 12:50

Roelien:

Goedemorgen dames,

Voor de derde keer probeer ik een reactie te plaatsen. Ik hoop niet dat jullie nu drie keer hetzelfde krijgen te lezen. Mooi om jullie belevenissen zo te volgen. Ik ben maar een klein beetje jaloers als ik het lekkere strand zie en dat heerlijke weer!
    Succes vandaag dat gaat natuurlijk helemaal goed komen. Genier ervan!
    Liefs mem Roelien

• 16 December 2014 - 17:05

Oma Brunt:

Goede middag dames,met hulp van mama Sandra een reactie van mij.Wat leuk om zo op de hoogte te blijven. Succes verder en nogmaals...Geniet ervan.Liefs oma Brunt

• 17 December 2014 - 19:04

Maud En Luc Maathuis:

Hoi Tessa, en de andere dames,

Wij willen jullie heel veel plezier wensen. Een hele fijne 'witte kerst". Kunnen jullie ook wat foto's maken met lange broeken en lang mouwen shirts. Dit is wel confronterend.
    Vooral veel lange verhalen schrijven zodat wel jullie kunnen volgen.

Maak er wat moois van wat je nooit vergeet.
    Geniet erval!!

Groetjes Mark Wendy
    Dikke kus van Maud en luc

• 17 December 2014 - 22:45

Ingrid:

Goedeavond Tessa, Annemaj en Kirsten,
    Wat fijn dat tot nu toe alles mooi verloopt, nog even bij de schooldirectie een goed woordje doen dan komt het met de enquêtes hopelijk ook goed. Ondertussen niet vergeten te genieten van alle moois wat het eiland te bieden heeft, voor je het weet sta je in Nederland weer in de regen. Leuk om de verhalen te lezen, ga zo door;)

Groetjes uit Tubbergen
    Paul, Ingrid,Maarten en natuurlijk Koen ♡